Zaspal jsem snad dobu? Nestačím se divit

29 nepřečtených
  • brany

    Ahoj, koukám teď občas na ciklistickej závod ve španělsku a nestačím se divit. Chápu že tady se jedná o Hi Tech ale už ste šlyšeli o „RED CARBONU“ ? Má být ještě pevnější a ještě lehčí. Další věc co jsem postřehnul tak specielní pedály který se netočí přímo okolo osy, ale eliptycky, aby jezdcovo šlapání bylo dokonalé. No a todle mě přivedlo také k tomu. Říkal jsem kamarádovi že si pořizuju „nový“ silniční kolo, Mírně jetý asi jen 4000 km. A než jsem mu stačil říct jak je starý. Hned se zeptal a jakej rám? Já řekl: Hliník (jeho slitiny či z čeho přesně jsou( a on na to hned AJAJ. Tak jsem se vyděšeně ptal proč? A že prý hliník stárne a že ty rámy maj životnost tak okolo 5 let. Je strojař a já slaboproudař. Takže mě to docela zaskočilo a ptám se jak je to stím stárnutím

    0 0
    • kali222  

      jako strojar by mel jezdit na titanu a nebo nejaky spickovy oceli : )))

      0 0
    • arcco  

      sakra, když ta hlína tak stárne, tak to budu muset co nejdřív koupit nové elektrony a hlavu na autě

      0 0
      • pelhrimov  

        Sakra, sakra, náš Trabant 30ti letý, také má hlavu motoru asi ze slitiny hliníku :) No občas mu vyletí svíčka i kusem zavitu v hlavě :)  V ponděli jsem jel na 10 let staré hlíně a ještě jela :) 

        0 0
    • soc  

      Rám bue mít životnost podle toho, jak moc mu budeš nakládat. Lehké rámy už mají hodně tenké stěny, vlivem zatěžování dojde k určité degradaci mechanických vlastností. Ale kdy, to je těžko říct. Jinak stárnutí hliníku je trošku jiný pojem.

      Co se týče různých karbonových vláken a tak vůbec, zůstal bych klidný. Všelijakých převratných novinek už bylo… čas ukáže

      0 0
    • brany  

      Jako já jezdím na mym horáku už 4 roky s hliníkovym rámem a zatím jsem žádný změny nepozoroval. Že by byl měkčí čoi jinak. Mám rám ještě než se začaly dělat 2× a 3× zeslabované. Takže o něj se nebojim. Ale přeci jen mě to přivedlo na otázku jestli má někdo zkušenosti. Já mu říkal že na celokarbonový rám na silničku zatim nemam peníze. Možná časem. Ale zase z mých zkušeností s Carbonem (už 2 hokejky na floorbal) on je pevný a lehký a drahý. Ale křehký a rázová síla prostě láme a tak se bojím … o peníze.

      0 0
    • Howgh  

      …u horolezeckých duralových karabin je aktuální tzv   mezimolekulová koroze.  Karabina časem  ztrácí na pevnosti. Přitom na ní zvenku absolutně nic nevidíš.

      0 0
      • vladkyxxx  

        neviem co je to medzimolekulova korozia, google mi nic nenasiel, da sa jej zabranit eloxom? faktom je ze pri namahani materialu dojde casom k jeho unave, ale to nie je dramaticke, pochybujem ze by sa jej pevnost znizila co i o jeden kN.

        nepoznam niekoho kto po 5 rokoch ( cca doporucena doba uzivania) meni automaticky hms ci expresky, karabina ma pevnost daleko predimenzovanú na akykolvek mozny pad.pokial nie je nieco so zamkom – to moze byt najvacsia slabina karabiny, resp. ked ju pouzivas na istenie kde sa priamo trie lano, no a samozrejme po vacsom pade na tvrdy povrch sa meni vsetko, to zas malo ludi riskuje a lezie po tom dalej.

        0 0
        • juice  

          zřejmě myslel mezikrystalovou korozi

          0 0
          • soc  

            Výňatek z mých přednášek:

            Mezikrystalová koroze: šíří se po hranicích zrn, postupuje do hloubky, snižuje pevnost průřezu. Má elektrochemický mechanismus, je vyvolaná místními rozdíly potenciálu na hranicích zrn. Hodně záleží na tepelném zpracování.

            Týká se slitin s Cu a Mg, což jsou právě ty používané na rámy kol.

            0 0
        • jIrI___  

          Eloxem se jí podle mě zabránit nedá. Eloxování je jen povrchová úprava, kdežto mezikrystalová koroze probíhá v celé mase materiálu.

          0 0
    • náčelník  

      Ze všech materiálů používaných na stavbu rámů kol mají hliníkové slitiny nejnižší únavovou životnost. Ovšem tato skutečnost není důvodem pro jejich zavržení.

      0 0
      • Nimrod  

        správně, těch skutečností je víc :-)

        0 0
      •  
        Obsah tohoto příspěvku je blokován.
        0 0
    • Lister  

      doporučuji přepnout český komentář na jakoukoliv jinou verzi a budeš mít o brouka v hlavě méně :-)

      0 0
    • Tomínos  

      No vidíš já slyšel 10 let, ale doopravdy asi bude nejvíc záležet na namáhání toho rámu. :-) Stejně pokud trošku jezdíš, tak za pět let už bude všechno tak výlagrovaný, že to stejně budeš kupovat nový :-)

      0 0
    • Hornet  

      Nuz a co tak lietadla? pouzivaju zliatinu Al 6061 ako na bikoch, a tie starnu??? do kelu to je nazor ktory sa omielal tak pred 15 rokmi, v starych peletonoch by si nasiel take clanky

      ked mozu lietat historicke stroje z II.svetovej dodnes tak preco by sme nemohli jazdit bez obav na nasich hlinikacoch?

      0 0
      • pepek  

        Draky letadel mají stanovený max. počet startů a přistání za stejného důvodu, jako Al-bicykel, který se po určitém počtu cyklů posere.

        0 0
        • Hornet  

          hej, jasne mas pravdu, moze nastat mozno problem pri extra zoslabovanych ramoch pri zavodnom pouziti, ale pri beznom ( nemyslim ze bike stoji doma ) pouzivani musi nejakych par rokov vydrzat a trebars za 5–10 rokov aj tak sa technologie a spracovanie posunie tak, ze to vymenime za nove :-)

          0 0
        • fousek  

          Jo a proto Blaniky letaji do ted a maj povest nerozbytnejch stroju, narozdil od kompozitovejch a drevenejch vetronu

          0 0
      •  
        Obsah tohoto příspěvku je blokován.
        0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.